Laajakaistapalveluiden palvelukuvaus

1. Palvelun yleiskuvaus

Laajakaistapalvelut vaativat osuuskunnan toteuttaman valokuituliittymän.

Liittymän tarkemmat tiedot, hinnastot ja palvelukuvaus ovat osoitteessa www.vaaranvalo.fi

Laajakaistapalvelu 100/100 Mbit/s, 300/100 Mbit/s tai 1000/500 Mbit/s

2. Palvelun käytettävyys

Ilmoitettu liittymänopeus on teoreettinen maksiminopeus. Liittymän todelliseen nopeuteen vaikuttavat:

  • käyttäjän laitteiston teho ja kuormitus
  • internet-verkon kuormitus
  • osuuskunnan runkoverkon kuormitus
  • internet-palvelimien kuormitus ja liittymien nopeudet
  • huoltotöistä ja mahdollisista verkon häiriöistä johtuvat tekijät

3. Laajakaistapalvelu

Internetin rajaton käyttö kiinteällä kuukausihinnalla. Käyttäjä saa käyttöön IP-osoitteen, joka voi vaihtua. Näin ollen laajakaistapalvelu ei sovellu palvelinkäyttöön.

Mikäli kyseessä on vapaa-ajan asunnoille tarkoitettu mökkiliittymä, internet on käytössä 150 vrk/kalenterivuosi. Asiakas voi itse määritellä liittymän aktiivisen ajan Kaisanetin nettisivulla osoitteessa: https://mokki.kaisanet.fi/

Laajakaistapalvelun sisältö:

  • IPTV-palvelu
  • sähköpostipalvelu 5 osoitteelle/liittymä, sähköpostin koko á 500 Mt
  • Webmail-käyttöliittymä
  • kotisivutila 200 Mt


Palvelujen käyttäjä voi hankkia lisäpalveluja osuuskunnan yhteistyökumppaneilta (esim. www.kaisanet.fi)

Palvelut ovat käytettävissä mökkiliittymässä myös sen ollessa passiivinen.

4. Palvelun käyttöönotto

Kiinteistö liitetään runkoverkkoon valokuituyhteydellä.

Lisätietoja kiinteistön liittämisestä valokaapeliverkkoon saa osoitteesta www.vaaranvalo.fi.

Käyttäjän tietokone(et) liitetään kiinteistön lähiverkkoon ethernet-liitäntäkaapelilla tai langattomalla WLAN-yhteydellä. Käyttäjä vastaa verkkoon liitettävistä laitteista (mukaan lukien päätelaite) ja niiden tietoturvasta sekä kiinteistön sisäisestä kaapeloinnista.

5. Saatavuus

Laajakaistapalvelut ovat toteutettavissa osuuskunnan rakentaman valokuitukaapeliverkon alueella.

6. Tietoturva

Laajakaistapalveluihin on pääsylista, joka estää sisäänpäin suuntautuvan yhteyden avauksen. Sen avulla käyttäjät on suojattu internetistä tulevilta yleisimmiltä hyökkäyksiltä. Edellä mainittu suojaus ei ole aukoton, vaan käyttäjän tulee aina suojata tietokoneensa palomuurilla ja virussuojauksella.

7. Laskutus ja hinnoittelu

Palveluihin liittyvät kustannukset veloitetaan kerran kuukaudessa ensisijaisesti e-laskulla. Paperilaskusta veloitetaan laskutuksesta syntyvät kustannukset. Hinnat perustuvat osuuskunnan hinnastoihin. Hintoja voidaan muuttaa sopimusehtojen mukaisesti. Hintoihin ei sisälly kiinteistön sisäverkko, sisäverkon muutokset ja laajennukset.

8. Ongelmien hoitaminen

Käyttäjä voi ilmoittaa ongelmista normaalina työaikana klo 8:00 – 16:00 Kaisanetin asiakaspalvelun numeroon. Lisäksi Kaisanetillä on vikailmoitusten vastaanotto 24/7. Kiireettömät vikatapaukset hoidetaan klo 8:00 – 16:00 välisenä aikana. Kiireettömällä vikatapauksella tarkoitetaan vikaa, jonka vaikutus ei ole asiakkaan kannalta kriittinen tai vaikuta useisiin laitteisiin ja käyttäjiin. Kiireellisissä vikatapauksissa palvelu aloitetaan 4 tunnin vasteajalla. Kiireellisellä vikatapauksella tarkoitetaan vikaa, jonka vaikutus laitteisiin ja järjestelmiin on kriittinen.